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Danksagung
Die innovativen Beiträge der Arbeit
Vorwort
Das Design der vorliegenden Arbeit
Das Informations-Design der Arbeit: Erläuterung der Hypertext-Prinzipien
1. Einleitung
1.1. Das Ge-Schichte der Geschichte: Muster-Transmission in replikativen dissipativen Systemen
1.2. Design und Zeit
1.3. Design oder Nichtsein
1.4. Kultur als Transmissionsdynamik
2. Die primären Spannungsfelder
2.1. Paradigmata, neuronale Attraktoren und Perspektivenwechsel
2.2. Das Spannungsfeld von Statik und Dynamik, Sein und Werden
2.3. Das Paradigma des "Werdens": Dissipative Systeme
2.4. Spannungsfeld von Theoretik und Pragmatik, Kausalität und Gestaltungsfreiheit
2.5. Das Spannungsfeld von Form und Substanz
2.6. Tri- und mehrpolare Attraktoren
2.7. Das Spannungsfeld der Sprachen: Griechisch, Deutsch, Englisch
3. Goethes Faust: der Archae-Typ des Designs in Spannungsfeldern
3.1. Fausts Metanoia
3.2. Mephistopheles und Mae-phaistos
3.3. ex archaes - en archae
3.4. Mephistopheles als Agent der Metamorphose
3.5. Klang und Licht - Apollinisch und Dionysisch
4. Meta-Morphologie: Eine Systematik der Muster, ihrer Transmission, und ihren Veränderungen
4.1. Was ist ein Muster? Die neuronale Basis
4.2. Die Epochen von Muster-Transmissionsklassen
4.3. Die geosphärische System-Einbettung der Musterklassen
4.4. Die Transmission phylogenetischer und ontogenetischer Muster
4.5. Der Bereich des Inter-Organischen: Das Ökosystem als Kommunikationsstruktur
4.6. Das Faust-Thema: Virtuelle Unsterblichkeit und Kulturelle Transmission
4.7. Die Zeitstruktur des menschlichen Erlebens
En archae, kairos : Der Ur-Sprung ist im "Jetzt"
5. Die Systematik der Formen kultureller Transmission
5.1. Das duale Bild von Kollektiver Erinnerung und Transmission des Kulturellen Musters
5.2. Somatische und extrasomatische Faktoren der kulturellen Transmission
5.2.2.1. Wahrnehmungsfähigkeit
5.2.2.2. Ausdrucksfähigkeit
5.3. Extrasomatische Faktoren der kulturellen Transmission: performativ - speichernd
5.4. Sprachliche / Nichtsprachliche Transmission
5.5. Bewußt / Unbewußt, Funktional / Ritual
5.6. Eine Tabelle kultureller Transmissionsformen
Das Aoide-Denken: Eine Hypothese von Neuronalen Resonanzmustern in Poesie und Musischer Sprache
5.6.5.1. Ein Programm zur Dynamisierung des Wissens: Die Wiedereröffnung der Peripatetischen Schule
5.6.5.2. Die japanische Kata-Tradition
5.7. Kulturelle Transmission nach Altersstufen
6. Kultur im Spannungsfeld von Tradition und Innovation
6.1. Social Design als Balanceakt in Spannungsfeldern
7. Zusammenfassung
Materials Section: A Morphology of Cultural Patterns
8. Preliminaries for the Materials Section
8.1. Index of abbreviations
8.2. Short glossary of terms
8.3. Conventions, Fonts, Spelling
8.4. Hyper- / Text structure design and organization principles
9. A Historical Perspective View from the Top of the Pyramid
10. Structures, General Systems Theory, Paticca Samuppada, and the Relation Principle
10.1. Whitehead's Philosophy: the world as a system of societies
10.2. The Semiosphere
10.3. Paticca Samuppada, Buddhist philosophy, and General Systems Theory
10.4. Neuronal Aesthetics, Cognition, Pattern, Autopoiesis
11. Morphology, Structures, the Cultural Pattern
11.1. Morphology
11.2. Cultural Patterns: observation, stability, transmission, synchrony and diachrony
11.3. Cultural patterns as immortality complexes
12. The Cultural Memory System (CMS)
12.1. The dual perspectives of the CMS
12.2. The basic typology of CMS: somatic and extrasomatic factors, sensory modalities
12.3. Extrasomatic factors: the typology of Cultural Memory Media (CMM)
13. The somatic factors: The human body as cultural transmission device
13.1. Cultural Memory Art: CMA
13.2. Classification of impressions and expressions
13.3. Classing of somatic modalities in cultural transmission
Repression of the tactile element
The rich elaboration of painful touching: punitive culture
14. Static-Material Cultural Memory Media (CMM)
14.1. Markings / signs / codings
14.2. Economical, technological and informational factors of material CMM
14.3. Informational factors for classification of material CMM
Stone
Slate
Clay and pottery
Sand, Soil
Metal
Wood
Bone
Skin, leather, parchment
Human skin
Feathers
Human Hair
Tree bark
Fiber Products
Leaves
Rope, Knot and braid patterns
Baskets, plait, wicker, thatchwork
Papyrus
Felt and paper
Spinning and weaving
Rugs, Carpets
15. Example cases of CMM applications
15.6.1. The tactile aspect of quipu production and reading
16. Writing: History, and Typology
16.1. Prehistory of writing, earliest traces of cultural memory technology
16.2. Typology of writing systems
Examples of pictographic CS
Abstract-Logographic
Ideographic-Morphemic Chinese CS
Segmental
Syllabic
Semitic Character Systems: Abjad / Aleph-Bayt
Diffusion of the Canaanite system: Hebrew / Arabian / Indian, and East Asian
Development of the Western Alphabet
16.3. Artificial Symbol Systems
17. Criticism and defects of writing and language
17.1. Cultural biases of writing culture
A Cheops Pyramid of Books
17.2. Defects of writing
18. Dynamic Cultural Transmission
18.1. Worlds beyond Words
18.2. The Aoide-Hypothesis: Information technologies of advanced oral tradition
Relation of molecular models in Platon's works
The Kratylos Question
Onoma homoion to pragmati
The structure of the Kratylos text
Did Platon make a joke?
The terms used by Platon
Pythagorean Cosmology and the Alphabet: The Stoicheia as used in Kratylos and Timaios
The Kratylos examples are taken from greek epic tradition
18.3. Examples of Kinemorphic Cultural Transmission
18.4. Ritual and Dynamic Transmission
19. The age group modes of cultural transmission
19.1. Growing up: Imprinting, education
19.2. The patterns of initiation
20. Panetics as transmitted cultural pattern
21. Goethe's Faust, Adolf Bastian, Memetics
21.1. Goethe's Faust
21.2. Faust: Encyclopaedia Britannica
21.3. Adolf Bastian's Elementar- und Völkergedanken
21.4. Memetics
22. Bibliography